یادداشتهای شخصی احمدرضارحیمی

"بسم رب الشهدا و الصدیقین"
در پانزدهمین روز از ماه خدا در یکی از سالهایی که فرزندان آقا روح الله سودای آسمانها را داشتند به جرگه زمینیان پیوستم. آشنا به علوم آسمان و زمین و علاقمند به تاریخ معاصر ایران.این علاقه من را به سیاست کشاند ولی اهل سیاست نیستم، معتقدم سیاست "اهل"خودش را دارد و ما "اهلیت"آن را نداریم.منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستم.
arrahimi@chmail.ir
اینستاگرام
https://www.instagram.com/ahmadrrahimi

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

                      از روزجمعه 29 خرداد 88 تاامروز، جمعه 29 خرداد 94... شش سال فاصله                          

ولی انگار همین امروز مولایمان خطبه خواند.

  • احمدرضا رحیمی

اوضاع و احوال این روزهای غرب آسیا(خاورمیانه) و کشورهای همجوار ایران  را به دقت زیر نظر بگیرید.عربستان در بامداد ششم فروردین سال جاری جنگ با یمن را با رمز طوفان قاطع شروع می کند و هدف از این تجاوز را بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اعلام می کند.از روز ششم فروردین تا امروز قریب هشتاد روز می گذرد که  سعودی ها شبانه روز بر سر مردم مظلوم یمن انواعی بمب ها و گلوله ها را می ریزد و این در صورتی است که با مقاومت مردم، ارتش و جنبش انصارالله یمن  مواجه شده اند و در دست یابی به اهدافشان ناکام مانده اند. انچه که مایه تاسف است بیش از 3هزار کشته که غالبا کودکان و افراد غیر نظامی می باشد- تنها دستاورد این جنگ می باشد
در 29 اسفند سال 1381، آمریکا با کمک 29 کشور دیگر به عراق حمله کرد و از آن روز تاکنون بیش از 12 سال می گذرد که مردم عراق برای لحظه ای شیرینی امنیت را نچشیده اند و هر روز شاهد کشت و کشتار، عملیات های انتحاری ، بمب گذاری و مسائلی از این دست می باشند.طی یک سال و نیم اخیر با ورود داعش به این کشور ناامنی در این کشور چند برابر شده و هرروز مردم  بیگناه عراق به فجیع ترین شکل ممکن به قتل می رساند.انچه که در عراق مهم می باشد و اخیرا هم مقام معظم رهبری به آن واکنش نشان دادند کشاندن جنگ های نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران می باشد که قصد دارند مرزهای ایران را بی ثبات و ناامن کنند. مع الوصف ثمره دوازده سال نا امنی در این کشور بیش از هزار کشته و آواره شدن 2/2میلیون نفر در عراق می باشد
سوریه در بین کشورهای عربی، در حوزه امنیت دچار چالش جدی می باشد. این کشورکه بیش از 4سال است که به معنی واقعی کلمه، امنیت ندارد وجولانگاه نیروهای تکفیری می باشد.اولین جرقه های این ناامنی توسط سرویس های امنیتی عربستان و اردن و قطر با کمک سران برخی از گروهها و سازمان های وهابی زده شد و به دنبال آن زمینه برای یک تحرک اعتراض آمیز علیه دولت بشار اسد فراهم شد و سرانجام داعش در این فضای ناامنی اعلام موجودیت کرد.بدیهی است سوریه این روزها در شرایط خوبی بسر نمی برد،ترس و وحشت در اکثر مناطق این کشور موج می زند. بیش از 180 روز است که استان دیرالزور در محاصره داعش بسر می برد و مردم این استان و دیگر مناطق در بدترین شرایط ممکن زندگی می کنند و روزی نیست که مناطق مختلف این کشورشاهد اعدام‌ مردم آن هم به فجیع ترین صورت- توسط داعش نباشند.طبق براوردها امار کشته ها در سوریه از 83هزار تا 110هزار متفاوت می باشد که خود گویای وضعیت اسفناک این روزهای سوریه می باشد.
ترکیه در حقیقت کانون فعالیت های نظامی داعش می باشد.چرا که ترکیه بیشترین نقش را در امر آموزش و تجهیزات نظامی داعش دارد.ترکیه به دستور ناتو و آمریکا از مدتها پیش در خاک خود با کمک افسران موساد و سازمان سیا،اقدام به آموزش نظامی و تجهیز داعش کرده است و اخیرا هم 12هزار نیروی تازه نفس را به سوریه گسیل داشته است.درواقع داعش از زمان تاسیس تا کنون سلاح های خود را از طریق ترکیه به عنوان عضو ناتو دریافت می کند.

بحرین،لبنان ،فلسطین،افغانستان  وپاکستان از جمله دیگر کشورهایی هستند که باتاخت وتازعوامل استکباری صهیونیستی در این کشورها  ثبات امنیت در نازلترین سطح خود باشد و هر روز شاهد گسترش نا امنی وکشت و کشتار مردم بی گناه، در این کشورها هستیم که توضیح بیشتر پیرامون وضعیت این کشورها در این مقال نمی گنجد.

هدف نگارنده از این مقدمه کوتاه ،در حقیقت ترسیم یک جغرافیای وحشت و نا امنی در ذهن خوانندگان می باشد تا بحث اصلی این نوشتار بر این ابتناء تنظیم شود.آنچه که از این مقدمه کوتاه باید استخراج شود این است که وضعیت امنیت ایران را با کشورهای فوق الذکرمقایسه کنیم و در جهت حفظ این نعمت ارزشمند - که عقلا و شرعا در قبال حفظ امنیت مسول هستیم- قدم بر داریم.برای تک تک آحاد امت اسلامی باید امنیت وحفظ آن ،به عنوان یک دغدغه مطرح باشد و یک لحظه هم آن را فراموش نکنیم!چرا که دشمن دائما در حال تهدید می باشد و یک لحظه هم چشم فرو نبسته .اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که در این آشفته بازار امنیت درمنطقه چگونه می توان پاسدار امنیت ایران اسلامی باشیم؟اساسا چگونه می توانیم برتقویت بنیه ی امنیتی کشور بیفزاییم وسهمی در ارتقاء آن داشته باشیم؟ به نظر راقم این سطور، ضریب بصیرت و بیداری مردم نقشی بی بدیل در افزایش امنیت  و ثبات ان دارد و در واقع مولفه بیداری و بصیرت مردم، تامین کننده امنیت در کشور می باشد.این در حالی است که  اگر اوضاع این روزهای  جامعه را مورد مداقه قرار دهید به این نکته پی خواهید برد که ضریب  هوشیاری و آمادگی جامعه درتراز با شرایط منطقه و تهدیدات دشمنان نیست. در حقیقت این طور به نظر می رسد که منطق درونی جامعه در شرایط  جنگ وتهاجم به سر نمی برد وحال آنکه مولای متقیان حضرت علی (ع) در خطبه 27 می فرماید:" به شما گفتم با دشمنان بجنگید پیش از آنکه  با شما بجنگند... به خدا سوگند با هیچ قومی در خانه اش نجنگیدند مگر آنکه او را خوار ساختتند". شاید همین یک جمله کافی باشد تا دکترین دفاعی امنیتی ما بر اساس همین اصل بسط یابد.در حقیقت این جمله ما را دعوت می کندبه بیداری و هوشیاری و اینکه یک لحظه هم نباید غفلت ورزید، و با تمام فراست تحرکات دشمن و اظهارتش را دنبال کنیم و به عبارتی از خواب سیاسی بیرون بیاییم.نگارنده باز شما را دعوت می کند به خطبه 34 نهج البلاغه که حضرت علی می فرمایند:"برای شما نقشه می کشند و شما نقشه نمی کشید.از قلمرو و اطراف شما می کاهند اما ناراحت و خشمگین نمی شوید. چشم از شما بر نمی دارند و نمی خوابند اما شما در غفلت غوطه ورید..." . امروز دشمن نگران عمق استراتژیک ایران در منطقه می باشد و در پی آن است که مانع صدور انقلاب در منطقه و جهان  شود.شاید مصداق بارز آن ، کشاندن جنگ های نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران می باشد تا ایران هم سهمی از این آشوب داشته باشد و در پی آن جمهوری اسلامی ایران نفوذش در منطقه کاسته شود. اگر در ذهن خود اوضاع  ملتهب غرب آسیا را مجسم کنید قطعا پی خواهید برد که آرامش، امنیت و ثبات ایران بی نظیر است.بنابراین چاره ای جز پاسداری از این امنیت بی نظیرنداریم و این امر میسور نمی شود مگر اینکه با بصیرت و نگاهی ژرف اندیش  مسائل را دنبال کنیم.

هدف از این وجیزه این بود که مسولان، نخبگان حوزوی و دانشگاهی،اصحاب رسانه با تشریک مساعی در صدد افزایش هرچه بیشتر عقل امنیتی عموم جامعه باشند تا افراد جامعه صرفا مصرف گرا در حوزه امنیت نباشند وسهمی ویژه و اثر بخش در تولید امنیت ملی داشته باشند.آنچه که شایسته و بایسته است عبارتست ازهمه سطوح جامعه باید به فراخور دانش و سطح آگاهی ،ضمن اشراف به مسائل مختلف فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی توانایی تحلیل درست این مسائل را داشته باشند تا میوه آن در ثبات بیشتر امنیت -که حفظ آن یک واجب عقلی و شرعی می باشد- چیده شود.  

  • احمدرضا رحیمی
یادداشت "خواب در منطقه جنگی حرام است" را حدود ده روز پیش نوشتم و علی القاعده باید همون ده روز پیش روی وبلاگم قرار می دادم ولی بدلیل انجام دادن برخی از امور نتوانستم ویرایش نهایی ان را بهنگام انجام بدهم و بالاخره دیروز مصمم شدم و ویرایش نهایی انجام شد. حرف حسابم در این یادداشت این است که چرا با دیدن اوضاعی بد منطقه، چرا با تهدید های مکرر دشمنان، چرا با کشاندن جنگهای نیابتی به نزدیک مرزهای ایران، چرا با بی ثباتی امنیت در منطقه و کشت و کشتارهای وسیع در یمن ،سوریه ،عراق باز هم انگار آن گاردی که نسبت به دشمن باید بگیریم ،نمی گیریم. در حقیقت این گارد یعنی ایجاد امنیت و ثبات در کشور آن چیزی که همه ما مکلف به ان هستیم. من یه جایی از این یادداشت گفتم که آمادگی جامعه در تراز با شرایط منطقه و تهدیدات دشمن نیست؛شاید پذیرش این جمله یکم سخت باشه ولی هرچه فکر می کنم باید چیزهایی ببینیم ،که نمی بینیم،سخنانی باید بشنویم که نمی شنویم و حال آنکه هنوز هم باید جواب این سوال را بدهیم که چرا باید بگوییم مرگ بر آمریکا!

امروز کاریکاتور توهین آمیز یکی از روزنامه ها رو نسبت به شهدای غواص دیدم؛ واقعا متاسف شدم؛دارم فکر می کنم عوامل اجرایی این روزنامه از سردبیر و مدیرمسول تا کاریکاتوریست جواب این شهدا رو چی میخواهند بدهند؟ وا اسفا  
  • احمدرضا رحیمی
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ 

خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان.

این دعای کوتاه شاید یکی از زیباترین دعا ها برای این چند دقیقه مانده به ماه خدا باشد که امیدوارم مشمول این دعا قرار بگیرم.مثل دوسال گذشته در این ماه عزیز مناجات شعبانیه برادر مطیعی را معرفی می کنم که فوق العاده زیبا و اثر گذار است. وقتی که این مناجات رو گوش می دهم به فضای خوبی برده می شوم  و خیلی از شنیدنش لذت می برم.توی پست دو سه سال پیشم گفتم یکی از زیباییهای این مناجات اینه که دقیقا مجالس ده پانزده سال پیش خودمون برایم تداعی میشود؛ اون سالهایی که به صفحات تاریخ پیوستند با تمام مختصاتشان.جهت دریافت این فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
  • احمدرضا رحیمی

از دل خاک برای دل مرده ی ما فاتحه ای بخوانید تا زنده شویم

  • احمدرضا رحیمی

هرکس شهید حق شد، همراه با حسین است

آری مسیر عشق از، عبـــاس تـــا حسین است

در کربــــلای این عصــــر، سوگنـــد بر ابوالفضل

لبیک یا خامنـــــــه ای لبیک یا حسیـــــــن است

  • احمدرضا رحیمی

گــــــــردنــــــــــــــــــــا بــــــــــــــــــرم!

  • احمدرضا رحیمی

                                                             پیام 175 شــــهید غـــــواص

                               ما با دستان بســـته مقاومت کردیم، شما با دستان بـــــــاز چکار کردید !

  • احمدرضا رحیمی

دیروز تونستم که در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام شرکت کنم. چون از همون ابتدا بنا رو گذاشته بودم در مراسم سخنرانی شرکت کنم بلافاصله بعد از صرف صبحانه با بچه ها عازم محل سخنرانی شدیم. حول و حوش ساعت هفت و نیم صبح در محل سخنرانی مستقر شدیم و در حدود سه ساعتی همون جا منتظر نشستیم که حضرت آقا تشریف بیارند و سخنرانی کنند. مجموعه اتفاقاتی که در اطرافمون افتاد اینقدر جالب و قشنگ بود که این سه ساعت برامون به اندازه 5 دقیقه گذشت و هیچ احساس خستگی نکردم. اتفاق جالبش این بود که با هرکسی صحبت می کردیم اول می گفتند، اصفهانیه! اونجایی که تصمیم گرفتیم با بچه ها بشینیم یه چند نفری خوابیده بودند - نگو که اینها مسول انتظامات بودند- من بالاسرشون ایستادم و گفتم واقعا رو هم خوب چیزیه شما توی این جمعیت خوابید!و ما جا نداریم. یه دفعه یکیشون چشماشو باز کرد و با لهجه اصفهانی گفت: رو هم خوب چیزیس، من شما اصفهانیا را بزرگ کردم، بلند نمیشیم. 

مکان ما دقیقا بین ستون اول و دوم (سمت چپ)


تنهاخاطره ای که از رحلت امام به یاد دارم فقط گریه مادرم هست که اون روز به شدت گریه می کرد اگر نگویم ضجه ، ومن هم ایستاده بودم و نگاهش می کردم.


 

  • احمدرضا رحیمی

شب جمعه گذشته خدا قسمت کرد که برم توی یه هیئت سکولار! هیئتی که اگه هنگام خروج از مسجد ازم مصاحبه می کردند که نظرتون راجع به این هیئت چیه؟میگفتم احمق تر و ابله تر از اینها کس دیگه ای فکر نمی کنم باشه! احمقها دارند از امنیت و آرامش این نظام استفاده می کنند اون وقت مداحشون می گد چرا حکومت علی پیاده نمیشه و ناسزا میگه!نامردها اسم شهدا رو نمیارند از این وقیح تر و نامردتر چیه؟ می دونید برای چی میگم احمق؟ مداحشون میگه ما لعن می فرستیم اونها هم ما رو لعن کنند!!! چه عیبی داره، اوج خریت رو می بینید. اگه تمام غریتت رو می خوای در لعن گفتن نشون بدهی، مردی برو تو فرودگاه جده لعن بگو تا مامورای جده اونا رو بیارند جلوی چشماتون!
واقعا ادم نمی دونه در برابر اینا چه بگد؟به موسی گفتند چرا به کوه می گریزی؟گفت از احمق گریزانم. حالا ما هم اگه از دست اینا به کوه پناه ببریم حق داریم. 


  • احمدرضا رحیمی