یادداشتهای شخصی احمدرضارحیمی

"بسم رب الشهدا و الصدیقین"
در پانزدهمین روز از ماه خدا در یکی از سالهایی که فرزندان آقا روح الله سودای آسمانها را داشتند به جرگه زمینیان پیوستم. آشنا به علوم آسمان و زمین و علاقمند به تاریخ معاصر ایران.این علاقه من را به سیاست کشاند ولی اهل سیاست نیستم، معتقدم سیاست "اهل"خودش را دارد و ما "اهلیت"آن را نداریم.منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستم.
arrahimi@chmail.ir
اینستاگرام
https://www.instagram.com/ahmadrrahimi

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

این دخترا گاهی وقتا یه کارای می کنند که آدم شاخ در میاره...

اومده تو خونه هرچی فکر می کنه چه آهنگی توی تاکسی گوش می داده، یادش نمیاد

یه دفعه یه فکری به ذهنش می رسه

میره توی گوگل سرچ میزنه

" آهنگی که صبح توی تاکسی گوش می دادم"

  • احمدرضا رحیمی

مقام معظم رهبری در اولین سخنان خود پس از توافق هسته ای و در خطبه های نماز عید فطر بیانات مهمی را پیرامون مسئله مذاکرات هسته ای ایراد فرمودند.ایشان با بیان نکات ارزشمند و بسیار راهبردی پیرامون این مسئله ،کلیدواژه ها و کدهایی را به مردم و مسولان ارائه دادند که با بهره گیری از این سخنان می توان به ترسیم "ایران پساتوافق" پرداخت.

لذا ضروریست یک بار دیگر به بازخوانی این خطبه ارزشمند بپردازیم:

1- اولین نکته ای که به نظر نگارنده راقم این سطوربسیار مهم می باشد،عبارت"چه این متن تصویب بشود و چه نشود"است. مقام معظم رهبری در سخنانشان سه بار از این عبارت استفاده کردند.در مرتبه اول پیرامون اجرمحفوظ مذاکره کنندگان از این عبارت استفاده کردند و بیان فرمودند: چه این متنى که تهیّه شده است، در مجارى قانونى پیش‌بینى‌شده‌ى خود تصویب بشود و چه نشود، اجر آنها محفوظ است. در مرتبه دوم به جلوگیری از سوء استفاده و برداشت های غلط و نابجا از این توافقنامه اشاره کردند و بیان داشتند: چه این متن تصویب بشود و چه نشود، به حول و قوّه‌ى الهى، اجازه‌ى هیچ‌گونه سوءاستفاده‌اى از آن داده نخواهد شد.در مرتبه سوم ایشان به جبهه مقاومت در منطقه اشاره و خاطر نشان کردند: چه این متن تصویب بشود و چه نشود، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید.به نظرنگارنده آنچه که در پس این عبارت وجود دارد خطاب غیر مستقیم به مسولانی است که در مسیر قانونی بازبینی این توافقنامه قرار دارند که اگر بناست این توافقنامه خطوط قرمز و سیاستهای  کلی نظام جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد یا در صدد اصلاح آن برآیند ویا اینکه ان را تصویب نکنند.

 2- دومین نکته مهم این بیانات، تبیین شرایط سیاستهای خارجی نظام در دوران"پساتوافق" می باشد. مقام معظم رهبری در این مورد فرمودند: "در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییرى نخواهد کرد".نکته ای باید در این رابطه اشاره کرد این است که برخی مسولان و اصحاب رسانه ها طی دوسال گذشته و بالخصوص در دولت یازدهم خط تبلیغی ویژه ای راه اندازی کرده اند که پس از توافقنامه روابط ایران و آمریکا عادی می شود و دشمنی ها و کدورت ها از بین خواهد رفت و این نظر را با تیترهای"عکس سلفی اوباما با میدان آزادی"،"پرواز مستقیم تهران – نیویورک" و... به جامعه القا کردند وجالبتر اینکه یکی از مسولان ارشد نظام در بیاناتی شتابزده و غیر منطقی پس از مذاکرات وین بیان کردند:"تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شد و  بازگشایی سفارت آمریکا در ایران،غیر ممکن نیست".این در حالیست که مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان در ماه مبارک رمضان سال جاری در پاسخ به سوال یک دانشجو درباره ی «تکلیف استکبارستیزی بعد از مذاکرات» بیان کردند: مگر مبارزه با استکبار تعطیل‌بردار است؟/ این از مبانی انقلاب است. اگر مبارزه با استکبار نباشد ما تابع قرآن نیستیم/ آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است/ خودتان را آماده کنید برای ادامه‌ی مبارزه بااستکبار با این توصیفات،بدیهی است که به هیچ وجه رابطه ایران و آمریکا عادی نمی شود و تصور آن خیالی باطل می باشد.

3- سومین نکته مهم این بیانات ، تاکید بر خوی استکبارستیزی مردم ایران در دوران مذاکرات می باشد. ایشان در پایان خطبه اول خاطر نشان کردند:" شعارهاى ملّت ایران، نشان داد که جهت‌گیرى‌ها چیست؛ در روز قدس، شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا، فضاى کشور را تکان داد؛ مخصوص تهران و شهرهاى بزرگ هم نبود؛ همه‌ى کشور در زیر چتر این حرکت عظیم قرار گرفت  ".پیامی که از راهپیمایی روز قدس به سراسر جهان مخابره شد عبارتست از اینکه در نزد مردم ایران آمریکا و اسرائیل منفورترین دولتها می باشند و مذاکره با آمریکا نمی تواند ذره ای از نفرت مردم ایران بکاهد چرا که سیاستهای غلط آمریکا بیش از شصت و دو سال است که به ضرر مردم ایران تمام شده و نتیجه ای جز منکوب کردن عزت ملت ایران در بر نداشته است. این حرکت عظیم ملت ایران دقیقا برخلاف تصور برخی ها بود که فکر می کردند با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ملت  ایران دست از آرمانهای بلند خود بر می دارند.

4- چهارمین نکته مهم این بیانات، اهمیت حفظ و تقویت بنیه دفاعی - امنیتی ایران اسلامی می باشد. مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود فرمودند:" قابلیّتهای دفاعی و حریم امنیّت کشور، به فضل الهی حفظ خواهد شد، اگرچه میدانیم دشمنان بر روی این نقطه‌ی بخصوص، تکیه‌ی زیادی دارند. جمهوری اسلامی، در زمینه‌ی حفظ قابلیّتهای دفاعی و امنیّتی خود - آن‌هم در این فضای تهدیدی که دشمنان برایش به‌وجود می‌آورند - هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد".یکی از مهمترین وظایفی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای عالی امنیت ملی برعهده دارند عبارتست از بررسی و مطالعه دقیق توافقنامه وین می باشد تا راه های نفوذ بیگانگان به مراکز امنیتی و نظامی ایران بسته شود. این مهم درحالیست که علی رغم تاکید تیم مذاکره کننده مبنی بر ممنوعیت بازدید نظامی در توافقنامه،طرف مقابل بعد از مذاکره بلافاصله عنوان کرد که بازدید از مراکز نظامی و محدودیت های موشک های بالستیک جزء توافق هسته ای، و ایران متعهد به این امر می باشد.لذا شایسته است که مسولان با بازبینی متن برجام به دقت این موضوع را رصد کنند و راههای نفوذ بیگانه به مراکز حساس و محدودیت های دفاعی را ببندند.

5- و اما نکته پنجم و پایانی، لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی مردم در این موضوع می باشد. مقام معظم رهبری در پاسخ نامه رئیس جمهور محترم خطاب به مردم بیان کردند:" از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت  خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت." لذا شایسته است مردم با بصیرت و هوشیاری ،مسائل مربوطه را دنبال کنند و مانع دودستگی و اختلاف در جامعه – که یکی از حربه های اصلی دشمنان در مسئله  هسته ای می باشد- شوند.

  • احمدرضا رحیمی


راهپیمایی روز قدس امسال در حالی برگزار شد که گرمای آفتاب سوزان 19تیرماه، درجه حرارت دما سنج ها را به بیش از 38 درجه سانتی گراد رساند که نه تنها گرمای طاقت فرسا مانع از حضورمردم نشد بلکه حضوری چشمگیر،حماسی و افتخار آفرین را رقم زد به طوریکه یکی از نمایندگان ارشد کنگره آمریکا در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی روز  قدس می نویسد:" دمای هوا در تهران تقریباً 100 درجه (فارنهایت) است، اما این جلودار جمعیت نبود. یک مأمور آتش‌نشانی بالای کامیونش دیده می‌شد که با شلنگ روی جمعیت آب می‌پاشید و داد می‌زد مرگ بر آمریکا"
لذا ضروری است نکاتی را پیرامون  این روز بزرگ  بیان کنیم:

1- مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام در سال جاری فرمودند:"مسئله فلسطین برای ما یک مساله اصلی است.مسئله فلسطین از دستور کار نظام جمهوری اسلامی ایران خارج نخواهد شد" بدیهی است که مسئله فلسطین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همیشه از مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و از جایگاه ویژه ای در سیاست های کلی نظام برخوردار است. ایشان در یکی از بیاناتشان هشت دلیل را برای اصلی بودن مسئله فلسطین در دنیای سلام بیان می کنند که عبارتند از "اول این که یک کشور مسلمان از ملت آن، غصب و به بیگانگانی که از کشورهای گوناگون گردآوری شده و جامعه‌ای جعلی و موزائیکی تشکیل داده‌اند، سپرده شده است.دوم این که این حادثه‌ی بی‌سابقه در تاریخ، با کشتار و جنایت و ظلم و اهانت مستمر انجام گرفته است.سوم آن که قبله‌ی اول مسلمانان و بسیاری از مراکز محترم دینی که در این کشور قرار دارد، به تخریب و توهین و زوال تهدید شده است.چهارم آن که این دولت و جامعه‌ی جعلی در حساسترین نقطه‌ی جهان اسلام، از آغاز تاکنون، نقش یک پایگاه نظامی و امنیتی و سیاسی را برای دولتهای استکباری بازی کرده و محور غرب استعماری که به علل گوناگون، دشمن اتحاد و اعتلاء و پیشرفت کشورهای اسلامی است، از آن همواره چون خنجری در پهلوی امت اسلامی استفاده کرده است.پنجم آن که صهیونیسم که خطر اخلاقی و سیاسی و اقتصادی بزرگی برای جامعه‌ی بشری است، این جای پا را وسیله‌ای و نقطه‌ی اتکائی برای گسترش نفوذ و سلطه‌ی خود در جهان قرار داده است.نکات دیگری را هم میتوان بر اینها افزود: هزینه‌ی مالی و انسانیِ سنگینی که کشورهای اسلامی تاکنون پرداخته‌اند. اشتغال ذهنی دولتها و ملتهای مسلمان. رنج میلیونها آواره‌ی فلسطینی، که بسیاری از آنان پس از شش دهه هنوز در اردوگاه‌ها زندگی میکنند. انقطاع تاریخ یک کانون مهمِ تمدنی در جهان اسلام و الی غیر ذلک.9/7/1390

2- اخیرا مسولین و برخی از رسانه ها بحث صلح امام حسن(ع) را مطرح کرده اند و از این ماجرا برای توجیه رابطه با آمریکا و لزوم عقب نشینی ایران در مذاکرات هسته ای استفاده کرده اند.آنچه که در این خصوص باید عرض کرد این است که حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی روز قدس نشان از تشخیص صائب، عمق بالای معرفت سیاسی مردم و روحیه جهاد و شهادت طلبی است که این خصایص وجه تمایز مردم ایران با مردم زمان امام حسن می باشد.در حقیقت آنچه که باعث شد صلح بر امام حسن(ع) تحمیل شود نه مکر معاویه بلکه بی بصیرتی،نفاق گسترده مردم و راحت طلبی آنها بود. هنگامی که معاویه بن ابی‌سفیان به امام حسن (ع) پیشنهاد صلح داد، آن حضرت در خطبه‌ای، پیشنهاد معاویه را به اطلاع لشکر خود رسانید و خاطر نشان کرد: «آگاه باشید، معاویه ما را به امری فرا می‌خواند که نه عزت ما در آن است و نه مطابق با انصاف است. اگر دارای روحیه شهادت‌طلبی هستید، درخواستش را رد کنیم و دست به شمشیر ببریم تا خداوند سبحان میان ما حکم کند، ولی اگر زندگی دنیا را می‌طلبید، خواسته‌اش اجابت کرده و رضایت شما را فراهم کنیم» هنگامی که کلام امام(ع) به این جا رسید: مردم از هر سو فریاد برآوردند «البقیه،  البقیه ما زندگی و بقای دنیایی را می‌خواهیم» با این سخن آنها، صلح بر امام(ع) تحمیل شد و پس از آن امام از آن جماعت سست عنصر کناره گرفت.

3- وجه تشابه مراسم تشیع شهدای غواص و راهپیمایی روز قدس، شعارهای صریح و معنادار مردم در این برهه زمانی است ؛"مرگ برآمریکا"،"مرگ براسرائیل"،"هیهات من الذله"،"آمریکا شیطان بزرگ"،"مارا از تحریم نترسانید مافرزندان رمضان هستیم" و... این استکبارستیزی و یا به عبارتی بهتر آمریکا ستیزی  در حالی صورت گرفت که فرزندان انقلاب کیلومترها آن طرف تر مشغول مذاکره با آمریکا بودند. در حقیقت شعارهای روزتشیع شهدای غواص وروزقدس آبی بود برروی آتش،چرا که ذوق ذگان مذاکره با آمریکا خوشحال بودند از اینکه بالاخره تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شد و ایران و آمریکا به توافق خواهندرسید و ایرانِ پسامذاکره و تحریم ،ایرانِ مدینه فاضله خواهد بود! وبه خیال خام خود اینگونه پنداشتند که مردم هم دست از شعار مرگ برآمریکا برداشته اند و بی صبرانه منتظر دست نوازش آمریکا بر روی سرشان هستند. ولی در روز قدس مردم انقلابی و همیشه در صحنه ایران مشت محکمی بر دهان آمریکا زدند و به آمریکا و ذوب شدگان در آمریکا ثابت کردند که شعار "مرگ برآمریکا" را همچنان زنده نگه داشته اند و این شعار با گوشت و خون ایشان عجین شده است. 

 

  • احمدرضا رحیمی

دیروز پست مربوط به عکسهایی که شب دوم جشن گرفتم رو تنظیم کردم که توی وبلاگ قرار بدهم ولی به دلایلی که هم نمی دونم و هم می دونم! از این کار منصرف شدم، الانم میخواستم فقط عکس نمای باز(لانگ) جشن رو قرار بدهم ولی باز هم منصرف شدم فقط خدا رو شکر می کنم که امام حسن (ع)توفیق اینکار رو بهم داد،الحمدلله.
با اینکه چند روزی از سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران میگذرد ولی هنوز هم تحت تاثیر محتوای ارائه شده در این سخنرانی هستم.بنظرم شاید شاه بیت این سخنرانی همین دو جمله باشد: اگر شاعر و هنرمند نسبت به جنگ حق و باطل بی‌طرف باشد، در عمل استعداد و نعمت خدادادی خود را ضایع کرده و چنانچه در خدمت جبهه باطل قرار بگیرد، کار او خیانت و جنایت است./ امروز هر شعری که بر ضد ظلم و در راستای اهداف امت اسلامی از جمله درباره‌ی یمن، بحرین، لبنان، غزه و فلسطین، و سوریه گفته شود، مصداق شعر حکمت‌آمیز است.
وقتیکه در این فضایی که جبهه های حق و باطل سخت مشغول کارند و شاعر در این فضا نه تنها باید بسراید بلکه در شعر هم باید موضعگیری کند و مردم را بوسیله همین چند بیت آگاه کند؛ به طریق اولی تکلیف خیلی از مسائل روشن خواهد شد.

  • احمدرضا رحیمی

طبی که توی پست قبلی در موردش صحبت کردم بالاخره کار خودش رو کرد و دیروز حول و حوش ساعت یک بعداز ظهر بود که از شدت طب عرصه برایم تنگ شد و مجبور شدم روزه خودم رو نیمه کاره رها کنم وبه دوا و درمان بپیردازم که تا حدود یک ساعت بعد از اذان شب دستم به سرم ،امپول ،آزمایش بند بود. بالاخره هر جوری که بود و با اینکه حال نزاری داشتم خودم رو رسوندم به جشن .توی جشن با اینکه احساس می کردم حالم دوباره ناخوش وطاقتم طاق، ولی سماجت کردم وتا آخر مجلس رو نشستم. 

امروز 15 ماه مبارک رمضان است روزی که از دوجهت برای من  عزیز هست.اول اینکه امروز روز ولادت امام حسن می باشد . همیشه این احساس رو دنبالم دارم که توی هیئت و توی جشن هرکاری که انجام میدیم برای امام حسن ،احساس می کنم حضرت زهرا بیش از امام حسن خشنود می شود.البته این از یک احساسم صرفا عاطفی نیست بلکه براساس داستانها و روایاتی که شنیده ایم قطعا درست می باشد بنا براین هرکسی هر قدمی رو برای جشن برمی دارد قطعا در جهت خشنودی قلب حضرت زهرا قدم برداشته است 

              خادمین امام حسن تا دقایقی مانده به اذان صبح مشغول کار هستند/ساعت 2 بامداد

از طرف دیگر امروز به لحاظ سال قمری من به دنیا امدم و 15 ماه رمضان هم ولادت امام حسن هست و هم ولادت خودم و این همزمانی رو افتخاری برای خودم می دونم.ان شاءالله امام حسن مارو جزء خادمین قبول کنه و حسنی باشیم 

  • احمدرضا رحیمی

دیروز در حالیکه دمای هوا حدود چهل درجه سانتی گراد بود سرما خوردم! الان که کمتر از یک ساعت به اذان صبح مانده بدنم درد می کند، سرم درد می کند،بی حالم،تب دارم وتقریبا همه علائم سرماخوردگی را دارم. بهرحال فعلا این منو و این سرما خوردگی کوچیکو و این بدن بی جوون که منتظره یه پشه لگدی بهش بزنه و صاحبشو اذیت کنه. از انچه پیش آمده راضی هستم و ان شاءالله این جور موارد در جهت پاک شدن گناهان ریز و درشتمون باشه. ان شاء الله

پریشب به یکی از بچه ها قول دادم که با هم بریم مجلس عزاداری.سربزنگاه یه کاری برام پیش اومد ودستم تا ساعت یک بامداد بند شدو نتونستیم مجلس بریم.تابحال چندبار بهم گفته که چرا نیامدی بریم من خیلی دوست داشتم که توی این مجلس شرکت کنم ولی تو نیامدی. این دفعه آخری یه داستانی براش گفتم که خیالش راحت شد. داستان از این قراره که یک پیرغلامی بعد از عمری مداحی برای اهل بیت به خواب پسرش میآید؛پسر از پدر می پرسد که پدر جان از آن طرف چه خبر؟پدر به پسر می گوید: پسر در جمیع عمرم هرچه مدح اهل بیت را گفته ام هیچکدام را به حساب نیاوردند الا دوجا را! یکی در مجلسی شعر را اشتباه خوندم همه بهم خندیدند! ودر مجلسی دیگر قرار بود من هم بخوانم ولی نوبت بهم ندادند. امام حسین همین دو جلسه را از من قبول کرده و پایم نوشته شده.
حالا با توجه به این داستان من یقین دارم این مجلس رو پای ما هم نوشته اندچون هر دو عزم جدی داشتیم که برویم ولی نشد. اینو که گفتم یک تبسمی به نشان رضایت زد و رفت. ان شاء الله         
  • احمدرضا رحیمی

همیشه وقتی داستان یا واقعه ای در مورد شهرمون می شنیدم پیش خودم می گفتم ای کاش این ها یه جایی ضبط می شد تا این جور مطالب سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می شد تا حداقل یک قسمتی از تاریخ شهرمون به صورت مکتوب در بیاید. ابتدا پیش خودم گفتم این کار رو خودم انجام می دهم ولی بعد از مدتی دیدم که این کار از دست یک نفر خارج است و باید یک اراده جمعی باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم .به این نتیجه رسیدم که اگر این طرح رو به صورت وبلاگ در بیاوریم شاید قسمتی از مسیر هموار شود تااز این طریق مطالب هم در دسترس عموم باشد و هم اگر کسی خواست کمکی کند راحتر این کار انجام بشود.فعلا این وبلاگ رو زدم و کار رو شروع کردم تا ببینم از این طریق کار چطوری جلو می رود.

طی دو سه روز اخیر اتفاق جالبی که برام افتاده اینه که با بارانی از سوال های متفاوت بچه ها روبرو شده ام .از سوال یک نوجوون 16ساله پیرامون اقای خلخالی بگیر تا سوالات اقتصادی و هسته ای و سیاسی وحتی ماجرای بحرین و جدایی آن از ایران. البته این سوالات از من سوال نمی شد بلکه توی جمهایی که بودیم بحثها به سمت و سویی می رفت که این سوالات مطرح شود. واقعا سوالات هم از نظر تنوع و هم از نظر تعدد بسیار زیادست و دشواری کار اینجاست که این سوالات باید جواب داده شود ان هم جوابی که قابل لمس باشد. قطعا پاسخ به این سوالات و شبهات امروز جزء بزرگترین کارهای فرهنگی در مساجد می باشد. 

  • احمدرضا رحیمی

حول و حوش یک ساعت بعد از افطاری بود که حس و حالم عوض شد و هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ فیزیکی. نمی دونم این چه حس و حالیه.کلا بدنم جوون نداشت حوصله هیچ کسی  رو نداشتم بچه ها که باهام صحبت میکردند حوصله گوش دادن به حرفاشونو نداشتم ،فقط دوست داشتم یه گوشه ای تنها بشینم و بچه ها رو نگاه کنم ، هیچ مشغله فکری هم نداشتم که بگم فکرم در گیر بود... اینم از حس و حال عجیب من

الان که دعای سحر رو رادیو و تلوزیون می خونه منم این فراز از مناجات شعبانیه رو می نویسم؛خیلی دوسش دارم ولی افسوس که با تمام وجود نمی تونم قسم بخورم که بهش اعتقاد دارم

 وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی

کاستی و فزود و سود و زیانم تنها به دست توست نه دگری.

  • احمدرضا رحیمی