یادداشتهای شخصی احمدرضارحیمی

"بسم رب الشهدا و الصدیقین"
در پانزدهمین روز از ماه خدا در یکی از سالهایی که فرزندان آقا روح الله سودای آسمانها را داشتند به جرگه زمینیان پیوستم. آشنا به علوم آسمان و زمین و علاقمند به تاریخ معاصر ایران.این علاقه من را به سیاست کشاند ولی اهل سیاست نیستم، معتقدم سیاست "اهل"خودش را دارد و ما "اهلیت"آن را نداریم.منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستم.
arrahimi@chmail.ir
اینستاگرام
https://www.instagram.com/ahmadrrahimi

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

سوژه ای عاشورایی در شب عاشورا 

این سوژه رادر شب عاشورای امسال گرفتم. ای کاش حال ماهم حالی پیدا کند... مثل این نوجوون

  • احمدرضا رحیمی

مجله تایم تیتر این هفته خودش را اختصاص داد به ایران و این گونه نوشت:
Time-Iran-2025
چگونه دهه بعدی ایران، جهان را تغییر خواهد داد؟
چند سوال:به نظرشما چه عواملی باعث می شود نشریات خارجی این گونه تیترها رو بزنند؟ دهه بعدی در کدام حوزه بیشترین تحول را خواهیم داشت؟ از نظر فرهنگی ما با چه تهدیدها و نقاط ضعفی مواجه هستیم؟ تغییر یا عدم پافشاری برروی چه گزاره هایی، جهان را تغییر خواهد داد؟سیاست های داخلی و خارجی بر روی چه اصولی استوار خواهد شد؟سهم برجام در تحولات اینده در همه ابعاد چقدر است؟ و...
  • احمدرضا رحیمی

دقیقا ده سال پیش در چنین شب و ساعتی - 2/5 بامداد - تونستم این عکس را بگیرم. اون روز با اینکه یک روز وسط هفته بود ولی مصمم بودم باید همین امشب عکاسی کنم . نزدیکای ظهر با پدرم عازم روستای همگین - مرز اصفهان و چهارمحال - شدیم.دو سه ساعتی از شب گذشته بود که رسیدیم به این روستا و مثل همیشه با اسمان ابری مواجه شدیم.تا ساعت یازده و نیم دوازده اسمان همچنان ابری بود وچاره ای جز خواب نداشتم!حول وحوش ساعت 2بامدادبود که پدرم بیدارم کرد و گفت اسمان صافه!پاشو عکاسی کن...باهر جون کندنی بود از یک اتاق گرم ونرم در یک شب پاییزی ،رهسپار یک فضای سرد وخشن و تاریک شدیم.وسایل را سریع وبا چشمانی نیم باز جم وجور کردم و رفتیم بیرون روستا و در مکانی مستقر شدیم ودر حالیکه کمی ان طرف تر حیواناتی که فکر می کنم گراز بودند جولان می دادند،شروع به عکاسی کردم... .نکته ای که برام جالب بود و خیلی بهم انرژی می داد ثبت خوشه های ام38،37،36،35 بود که بوضوح قابل رویت هستند.در کل اون شب یکی از به یادماندنی ترین شبهای عمرم بود سرمای لذت بخشی رو تجربه می کردم.وقتی هم که عکسها رو در چاپ کردم از فرط خوشحالی بال دراوردم و پرواز کردم!

مریخ در ارابه ران

مریخ در ارابه ران

مشخصات عکس:

دوربین:زنیت آ 122
لنــــــز:نرمال
دیافراگم:2/8
حساسیت:400کوداک
نوردهی:5دقیقه بدون موتور ردیاب و باسه پایه ردیاب کش
حد قدر اسمان:6/2

  • احمدرضا رحیمی

الان به ذهنم رسید که ببینم روزنامه ها در روز بعد از راهپیمایی 13 ابان چه تیترهایی رو کار کردند؛آخه 13 ابان روز ملی مبارزه با استکباره و راهپیمایی علیه استکبار، پس روزنامه ها باید اخبارو تصاویر این روز را به خوبی منعکس کنند.تصاویر صفحه اول روزنامه ها را در این پست گذاشتم، شما هم این روزنامه ها را با دقت ببینید؛ کلا مسلک این روزنامه ها دستتون میاد.  

عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ :

جهت مشاهده بقیه روزنامه ها اینجا کلیک کنید.


  • احمدرضا رحیمی

 گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام شهاب مرادی تصویری از یک خانواده پرجمعیت اروپایی را در فضای مجازی منتشر کرد.

مرادی با انتشار تصویر زیر در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت:

 

 

١. لطفا تعداد فرزندان این خانواده را بشمارید. بله هفت فرزند، یک خانواده نُه نفری

اطلاع زیادی از پدر خانواده ندارم شغلش تدریس پزشکی است و مدیرعامل یک شرکت تجاری مهندسی پزشکی.

 

٢. لطفا شغل مادر خانواده را حدس بزنید!

او را هم خیلی نمیشناسم همینقدر می دانم که انسان پُر مشغله ای است؛ پزشک متخصص است و یک فعال سیاسی و اجتماعی که دوسال "وزیرامورخانواده سالمندان زنان و جوانان" و چهار سال "وزیر کار و امور اجتماعی" و از سال ٢٠١٣ تا الان هم وزیردفاع! آلمان است. اورزولا گرترود فُن دِر لایِن.

 

اما این فقط بهانه ای است برای این بحث نسل آوری و جمعیت، که بسیار مهم و حائز اهمیت است. موضوعی که از مهمترین مؤلفه هاى قدرت است و مورد توجه جدی تمام قدرت ها و حتی کشورهای در حال توسعه ولی ما هنوز به یک برداشت ملی و عمومی و یک فهم مشترک در موضوع جمعیت نرسیدیم! و فقط آقا در این بحث به تنهایی تلاش می کنند!

لطفا واقع بینانه به اصل موضوع نگاه کنیم و توجه کنیم به نقاط قوت سبک زندگی کشورهای قدرتمند که حریف یا دشمن ما هستند، بی توجهی به رفتار حریف در هیچ مسابقه و جدالی خردمندانه نیست!

 

به گزارش خبرگزاری فارس، "اورزولا فُون‌ دِر لاین" اولین زنی است که وزارت دفاع آلمان را برعهده گرفته است. او مادر هفت فرزند، پزشک و استاد سوارکاری هم هست. 

پدر اورزولا فون‌ در لاین از رهبران حزب دمکرات مسیحی بود که در سال 2014 درگذشت. وی در سال 1958 در نزدیکی بروکسل پایتخت بلژیک هنگامی که پدرش در آنجا ماموریت شغلی داشت متولد شد و به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی همچون زبان مادر‌ی‌اش تسلط دارد.

فون در لاین در کنار پدر و مادر و خواهر و برادرانش

 

فون در لاین پس از پایان تحصیلات متوسطه، تحصیلات خود را در زمینه اقتصاد در دانشگاه‌های گوتینگن، مونستر و مدرسه اقتصاد لندن آغاز کرد اما سپس در سال 1980 به تحصیل در رشته پزشکی روی آورد. وی در سال 1986 یعنی یک سال پیش از پایان تحصیلات در رشته پزشکی با هایکو فون در لاین ازدواج کرد. پروفسور هایکو فون در لاین اکنون استاد علوم پزشکی و مدیر عامل یک شرکت تجاری توسعه مهندسی پزشکی است. 

 

فون در لاین در حالی که سه فرزند داشت با تولد دوقلو‌هایش از کار در کلینک زنان و مطب خود دست کشید و به مدت چهار سال به "خانه‌داری" پرداخت. 

 

وزیر دفاع آلمان در سال 1990 به عضویت حزب دمکرات مسیحی درآمد و در سال 2001 در شهر زادگاهش کاندیدای این حزب برای پست شهردار شهر ایلتن شد. او تا سال‌ 2004عضو شورای شهر نیز بود.  وی  در سال 2003 در کابینه کریستیان وولف که در آن زمان نخست وزیر ایالت نیدرساکسن بود به مقام وزارت امور اجتماعی، زنان و بهداشت دست یافت.

در کابینه آنگلا مرکل، فون در لاین نخست از سال 2005 تا سال 2009 وزیر امور خانواده، سالمندان، زنان و جوانان شد و از سال 2009 تا سال 2013 نیز وزارت کار و امور اجتماعی را برعهده داشت. وی از سال 2013 تاکنون عهده‌دار وزارت دفاع آلمان است.

  • احمدرضا رحیمی

یکی از مسائلی که در این چند سال اخیر مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته اند مسئله افزایش جمعیت و تکثیر نسل می باشد.با یک نگاه میدانی در شاکله خانواده های ایرانی در مقطع کنونی ویک نگاه دور اندیشانه و آینده نگرانه در این خصوص، برای هر انسان هوشمند و دلسوزی زنگ خطر برای یک اتفاق ناگواری و نگران کننده در آینده نه چندان دور  به صدا در خواهد آمد. مسئله جمعیت را از هر منظری نگاه کنیم،یک امتیازبرای یک کشور و حکومت محسوب می شود و می تواند به لحاظ نظامی اقتصادی علمی فرهنگی تعیین کننده باشد.و این در حالی است که سلطه تفکر "فرزندکمتر زندگی بهتر " همچنان برخانواده ایرانی حاکم و ریشه دوانده و روز به روز هم مستحکم تر می شود و مثل اینکه برنامه ای برای خشکاندن این ریشه در دست اجرا نیست.مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند:"ما باید این را بدانیم چه‌کار داریم میکنیم. یعنی واقعاً این آسیبها را بفهمیم. مسئله‌ی جمعیّت. یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر میکند، تن او میلرزد، این مسئله‌ی جمعیّت است؛ که من به آقای دکتر هاشمی هم به‌نظرم یک جمله‌ی کوتاهی گفتم، با آقای دکتر روحانی هم مفصّل صحبت کردیم؛ مسئله‌ی جمعیّت را جدّی بگیرید؛ جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا میکند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله‌ی جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر میکنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسلها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست.۱۳۹۲/۰۹/۱۹ " 
مقام معظم رهبری در خصوص سیاست کنترل جمعیت در دوران سازندگی فرمودند:  یکی از خطاهائی که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ی تحدید نسل از اواسط دهه‌ی ۷۰ به این طرف باید متوقف میشد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ی ۷۰ باید متوقف میشد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده ی حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹

 

برای مشاهده فایل با کیفیت اصلی اینجا کلیک کنید

آنچه که ضروری است باید فکری در این خصوص کرد و اقدامی عاجل، چرا که کوتاهی در این مسئله عواقب سنگینی را در پی خواهد داشت.باید ذهنیت مردم و علی الخصوص نسل جوانی که تازه تشکیل خانواده داده اند را نسبت به این مسئله عوض کنیم، بایدترویج سبک زندگی اسلامی به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد،باید جوانان را نسبت به اتفاقی که در اینده خواهد افتاد مطلع کنیم و باید اراده ای قوی جهت فرهنگ سازی در این خصوص بوجود آید و این امر میسر نمی شود مگر اینکه از مساجد و منابر شروع شود. امروز باید مسجد جایگاه خودش را در مسئله جمعیت تعریف کند.مسجد باید خطر پیری جمعیت را به گوش مردم برساند وبرای مردم تبیین شود که یکی از نقاط اتکای دشمنان اسلام و انقلاب، کمی جمعیت و به عبارتی پیری جمعیت می باشد چونکه جمعیت پیر اهل مقاومت نیست،خلاق و نوآور نیست،اهل سازش است،سست اراده است، اهل تحرک و پویایی نیست،آرمانخواه نیست،نشاط اور نیست، و هزاران معایب دیگر که دشمنان را نسبت به تعدی و تجاوز به حکومت اسلامی وا می دارد. مقام معظم رهبری در این زمینه بیان کردند:"مسئله‌ى کاهش جمعیّت مسئله‌ى بسیار مهمّى است. براى آن دشمنانى که در اوائل صحبت اشاره کردم، بهترین چیز این است که ایران یک کشورى باشد با بیست سى میلیون جمعیّت که نصف این جمعیّت هم کهن‌سال و میان‌سال و ازکارافتاده باشند؛ این برایشان بهترین چیز است؛ [اگر] براى این برنامه‌ریزى بتوانند بکنند، حتماً میکنند، پول بتوانند خرج کنند، حتماً خرج میکنند؛ ما باید حرکتمان در مقابل این حرکت، حرکت صحیح و منطقى و خردمندانه و عالمانه باشد که خب خوشبختانه شنیدم در مجلس دوستان دنبال این قضیّه هستید و امیدواریم که خداوند به شما کمک کند.۱۳۹۳/۰۳/۰۴.بنابراین همانطورکه مبارزه با رژیم منحوس شاهنشاهی از مسجد شروع شد و منجر به انقلاب اسلامی شد؛باید مبارزه با پیری جمعیت را هم از مساجد شروع کنیم و یک انقلاب دیگر در جمعیت و تکثیر نسل بوجود بیایدو این امر نیازمند فرهنگ سازی می باشد.مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ سازی ،روحانیون را یکی از عوامل فرهنگ ساز در این زمینه معرفی کردند وبیان داشته اند"این مسئله‌ی افزایش نسل و اینها جزو مباحث مهمی است که واقعاً همه‌ی مسئولین کشور - نه فقط مسئولین اداری - روحانیون، کسانی که منبرهای تبلیغی دارند، باید در جامعه درباره‌ی آن فرهنگ‌سازی کنند؛ از این حالتی که امروز وجود دارد - یک بچه، دو بچه - باید کشور را خارج کنند. رقم صد و پنجاه میلیون و دویست میلیون را اول امام گفتند - و درست هم هست - ما باید به آن رقمها برسیم.۱۳۹۱/۰۵/۰۳

 

ایشان در بیان دیگری باز هم این وظیفه خطیر را به روحانیت ارجاع دادند و فرمودند: اشاره شد که بسیارى از سرمایه‌هاى گوناگون بین‌المللى صرف ایجاد رسانه‌هاى اثرگذار میشود، از قبیل ماهواره و اینترنت و موبایل و امثال اینها؛ دارند سرمایه‌هاى زیادى را صرف میکنند براى اینکه بر روى عقاید مردم و باورهاى مردم اثر بگذارند و اینها را درواقع از حیطه‌ى نفوذ نظام اسلامى و ارزشهاى اسلامى خارج کنند؛ که البته پادزهر آن هم این است که ما بتوانیم در سطوح مختلف، نسبت به باورها طرحهاى تبیینى و اقناعى داشته باشیم؛ علماى ما، سازمانهاى فرهنگى ما، سازمانهاى تبلیغاتى ما، گویندگان ما، صداوسیماى ما باید بتوانند این باورها را در ذهن مردم تثبیت کنند و تعمیق کنند که البته ارتباط مستقیم علما با مردم، یک عامل و عنصر بى‌بدیلى است؛ هیچ چیزى جاى این را نمیگیرد، هیچ چیزى؛ حتى صداوسیما که یک رسانه‌ى فراگیر است، نمیتواند جاى ارتباط مستقیم علما و متفکرین دینى را با مردم بگیرد.۱۳۹۳/۰۶/۱۳

"بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به‌نحو معقول و معتدل.۱۳۹۲/۰۸/۰۸"بدیهی است که مسجد و منبر به تنهایی نمی تواند در این مسئله ورود پیداکند و باید مجموعه دولت و صداوسیما در این زمینه گام های شایسته ای بردارند.دولت باید مشکلات ازدواج جوانان را از سر راه بر دارد و تمام سیاست های اتخاذ شده در این زمینه به کاهش سن ازدواج منجر شود و از طرفی دیگر صدا وسیما نه تنها نگاه مقلدانه نسبت به سبک زندگی غربی را ترویج نکند بلکه درجهت مبارزه ی با این نگاه قدم بردارد و مردم را نسبت به زیان و پشیمانی کشورهای غربی در خصوص پیری جمعیت اگاه کنند.جمله پایانی این یادداشت را با یکی دیگر ازبیانات مقام معظم رهبری به اتمام می رسانم.ایشان فرمودند: من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که میخواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد!۱۳۹۰/۰۵/۱۶ 



  • احمدرضا رحیمی