یادداشتهای شخصی احمدرضارحیمی

"بسم رب الشهدا و الصدیقین"
در پانزدهمین روز از ماه خدا در یکی از سالهایی که فرزندان آقا روح الله سودای آسمانها را داشتند به جرگه زمینیان پیوستم. آشنا به علوم آسمان و زمین و علاقمند به تاریخ معاصر ایران.این علاقه من را به سیاست کشاند ولی اهل سیاست نیستم، معتقدم سیاست "اهل"خودش را دارد و ما "اهلیت"آن را نداریم.منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستم.
arrahimi@chmail.ir
اینستاگرام
https://www.instagram.com/ahmadrrahimi

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

یکى از طلبه هاى مرحوم شیخ محمد طه نجف (از علماى بزرگ نجف اشرف که پیش از مرحوم آخوند خراسانى مقام مرجعیت داشت) استاد و جمعى از طلاب را به میهمانى در خانه خود دعوت کرد. مرحوم شیخ محمد طه نجف دعوت را پذیرفت. میزبان سفره اى گسترد و با نان و خرما از حاضران پذیرایى کرد. همگان نان و خرما خوردند، اما شیخ به خوردن خرما بسنده کرد. اصرار صاحب خانه نیز نتوانست شیخ را وادار به خوردن نان کند. این کار شیخ تعجب حاضران را برانگیخت و استاد دلیل این کار را نیز بیان نکرد. روزى یکى از طلاب خدمت استاد رسید و علت نخوردن نان را از ایشان پرسید و براى روشن شدن قضیه، به شدت پافشارى کرد. استاد در پاسخ گفت: به دلیل حرمت یا نجاست نبود که از خوردن نان خوددارى کردم، بلکه از آن جهت بود که بانویى که نان را پخته بود، براى تهیه آن، فضیلت نماز اول وقت را از دست داده بود. طلبه سؤال کننده، محضر استاد را ترک کرد و شتابان خود را به طلبه میزبان رساند و ماجرا را با او در میان گذارد. صاحب خانه از آن زن ما وقع را پرسید و آن زن گفته شیخ محمد طه نجف را به طور کامل تأیید کرد. جاى تأمل دارد که: شیخ محمد طه نجف چگونه و با کدام پشتوانه اى به این حقیقت پى برده بود؟


  • احمدرضا رحیمی

درود خداوندگار بر دولت راستگویان و درستکاران!
چند روز پیش داشتم به این موضوع فکر می کردم که خوبه حالا که قیمتها طی چند ماه حول و حوش 200 درصد! افزایش قیمت داشته و ساعتی در حال رشدند این وسط بنزین قیمتش زیاد نشده و مثل اینکه دولت هم انگار قصدی نداره و خودشون هم گفتند که فعلن برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم. از دیروز متوجه شدم که دولت برای افزایش قیمت بنزین چقدر قشنگ برنامه ریزی کرده. اول بدون اینکه کسی حرفی بزنه و یا اعتراضی بکنه یک دفعه یکیشون یه مصاحبه با رسانه ها می کنه که آقا! کی گفته که ما می خواهیم بنزین رو افزایش قیمت بدهم دولت اصلا چنین برنامه ای نداره و ما به شدت این اخبار را تکذیب می کنیم.همین جا باید بگیم خدا بهمون رحم کنه! بعد از چند وقت دوباره مصاحبه می کنند که حالا ما  تکذیب کردیم ولی باید بررسی کنیم ببینیم که آیا اگر این کار بشود خوب هست یا نه. بعد از چند وقت دیگه مصاحبه می کنند چه اشکالی داره اگه قیمت بنزین رو افزایش بدهیم این که به صلاح مردمه و  چقدر مردم از این کار سود می برند. از این مرحله به بعد وکیل الدوله ها و اصحاب رسانه یک عقبه فکری و رسانه ای برای این تصمیم تشکیل میشه و اینقدر نرم و آرام این فکر رو در جامعه تزریق می کنند که یک دفعه مردم سکته نکنند و با پنبه سر مردم را ببرند. دیروز صبح آقای روحانی افزایش قیمت رو مطرح کرد. دیشب مطهری در دانشگاه اصفهان از چند نرخی شدن بنزین خبر داد و امروز هم رسانه ها

  • احمدرضا رحیمی

هرچند دوست داشتم سفر پیاده روی اربعین رو بصورت نوشتاری تهیه کنم وحتی قسمتی از آن را هم در حین سفر نوشتم ولی عکسها رو که می بینم احساس می کنم که گویا تر باشد و از طرفی وقت زیادی در نوشتن و ویرایش آن ازم گرفته نمیشه ضمن اینکه به فراخور هر کسی یک مقداری توضیح می دهم.

  • احمدرضا رحیمی

مدیریت شهری اصفهان به هر دستاویزی متوسل میشند تا شادی رو در اصفهان تئوریزه کنند و جالب اینجا هست که تا یه جشنی میگیرند مثلا روز اصفهان سریع دور هم میشنند و میگنند تونستیم شادی و نشاط رو در بین مردم تزریق کنیم و مردم اصفهان!را از این خمودگی و عبوسی نجات بدهیم. امروز روزنامه اصفهان زیبا یک مصاحبه ای ظاهرا از یک استاد دانشگاه منتشر کرده که در نوع خودش جالبه. گفته که اگه مردم هیجانات خودشون را بروز ندند آسیب های اجتماعی زیاد میشه!!! بعد اومده مثال زده که هند کشوریه اجازه داده فضای تخلیه هیجانات  برای مردم ایجاد بشه و ببینید چقدر مردمش شادند! من نرفتم هند و برای اولین باره که این جمله رو میشنوم ولی میدونم که همین چند سال پیش هند مقام دوم خودکشی زنان را در جهان بدست اورد، فاصله طبقاتی زیاد و فقر بین مردم و... اینها پارامترهایی نیست که شادی و نشاط را منعکس کند. ته حرفش این بود که باید مردم به صورت دسته جمعی شادی کنند و موسیقی درمانی شوند تا از این همه غم غصه نجات پیدا کنند!!! یعنی مشکل جامعه با رقاصی اختلاط و موسیقی حل میشه! واااای که چقدر به فکر مردمند. دلمون ریش ریش میشه  که خیلی غصه ما مردم رو میخورند.

   

  • احمدرضا رحیمی

در این اوضاع اقتصادی بی سروسامان و فاقد هرگونه نظارت بنظرم اگه برای خرید به فروشنده های مسن سال مراجعه کنیم احتمال این هست که خریدمون با یک قیمت مناسب انجام بشه. چند روز پیش برای خرید پیراهن به یک مغازه مراجعه کردیم.فروشنده این مغازه پیرمرد بود. به ایشون گفتم یه پیراهن سفید میخام که جنس پارچش خوب باشه، زود چروک نشه و راحت هم اتو بخوره. رفت حدود چهار پنج دقیقه ای گشت و یک پیراهن اورد و شروع کرد به توضیح دادن که این جنسش چیه،مارکه و...پیراهن رو که دیدیم من و خانمم همون اول پسندیدیم. گفتم که میخام پرو کنم گفت نه ببر خونه تستش کن اگه خوب نبود بیار عوضش می کنم! گفتم چرا خونه؟ همین جا! گفت نه اینجا نمیشه میبینی که اوضاع رو (بهم ریختگی مغازه).به خاطر همین من  یه کم مردد شدم که بخرمش گفتم نه نمیخرم  و از ایشون تشکر کردم  و فروشنده یک نگاه عمیقی بهم کرد.
رفتیم مغازه دیگه باز یه فروشنده پیرمرد دیگه!! یه پیراهن سفید اورد برامون و شروع کرد به توضیح دادن. پیراهن رو که دیدیم هیچ کدوممون نپسندیدیم و با پیراهن قبلی مقایسه کردیم اصلا کیفیت قبلی رو نداشت.ازش پرسیدم قیمتش چند؟ گفت 80 هزار تومن! یه کم فکر کردیم گفتیم نه نمیخایم از ایشون هم تشکر کردیم و رفتیم هنوز از در مغازه رد نشده بودیم که یه دفعه گفت بیایید 45 هزار تومان!!!!گفتیم نه. رفتیم یه کم بالاتر و دوبار از مغازش که رد شدیم دوباره گفت بیایید 40هزار تومان!!! من واقعا از  رفتار این پیرمرد بهت زده شدم از این تفاوت قیمت، پیش خودم میگفتم حالا اگه یه جوون بود این برامون راحت تر هضم میشد ولی چرا این پیرمرد؟
خلاصه به این نتیجه رسیدیم که همون مغازه اولی بریم ولی چون خجالت میکشیدیم گفتم بریم نزدیکش صحبت کنیم تا صدامون بزنه و ازقضا همین هم شد! صدام زد شاداماد! بیا من 50ساله این کارم مطمئن باش جنس خوب بهت میدم! این پیراهن الان تو بازار 120تومن کمتر نیست ولی چون از پارساله 95 تومن میدم ببر استفاده کن اگه نپسندیدی، چون جنسش رو میدونم چیه. خلاصه با همین قیمت ولی یه کم گرون خریدیم.

واقعا همین الان هم که دارم مینویسم هنوز برام حل نشده که چرا اینجوری رفتار کرد و به خودم میگم این فکر نمیکنه قبر داره قیامت داره یه روز باید جواب بده.بنظرم گرونی این روز ها بهونش دلاره وگرنه شاید بیش از شصت هفتاد درصد دلیلش طمع و بی انصافیه!همین دیروز یکی از فروشندگان میگفت فلانی مگه دلار این روزها ارزون نشده ولی چرا یه قلم جنس مغازم 150هزارتومن همین امروز افزایش قیمت داشته!!! خدا بهمون رحم کنه این خودش امتحانه برای ما


این هم تصاویر درخت نارنج خونمون که خیلی زیباست به خصوص شبها

   

  • احمدرضا رحیمی


به جـز حسـین مرا ملـجا و پنـاهی نیـست

در این عقیده یقیین دارم اشتباهی نیست

ره نجات حسـین است و دوستی حسین

به سوی حق به جز این ره طریق و راهی نیست

شاعر: مرحوم سید ابوالقاسم موسوی (فانی)

  • احمدرضا رحیمی