یادداشتهای شخصی احمدرضارحیمی

"بسم رب الشهدا و الصدیقین"
در پانزدهمین روز از ماه خدا در یکی از سالهایی که فرزندان آقا روح الله سودای آسمانها را داشتند به جرگه زمینیان پیوستم. آشنا به علوم آسمان و زمین و علاقمند به تاریخ معاصر ایران.این علاقه من را به سیاست کشاند ولی اهل سیاست نیستم، معتقدم سیاست "اهل"خودش را دارد و ما "اهلیت"آن را نداریم.منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستم.
arrahimi@chmail.ir
اینستاگرام
https://www.instagram.com/ahmadrrahimi

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

زیرپوست راهپیمایی روز قدس

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۷ ق.ظ


راهپیمایی روز قدس امسال در حالی برگزار شد که گرمای آفتاب سوزان 19تیرماه، درجه حرارت دما سنج ها را به بیش از 38 درجه سانتی گراد رساند که نه تنها گرمای طاقت فرسا مانع از حضورمردم نشد بلکه حضوری چشمگیر،حماسی و افتخار آفرین را رقم زد به طوریکه یکی از نمایندگان ارشد کنگره آمریکا در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی روز  قدس می نویسد:" دمای هوا در تهران تقریباً 100 درجه (فارنهایت) است، اما این جلودار جمعیت نبود. یک مأمور آتش‌نشانی بالای کامیونش دیده می‌شد که با شلنگ روی جمعیت آب می‌پاشید و داد می‌زد مرگ بر آمریکا"
لذا ضروری است نکاتی را پیرامون  این روز بزرگ  بیان کنیم:

1- مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام در سال جاری فرمودند:"مسئله فلسطین برای ما یک مساله اصلی است.مسئله فلسطین از دستور کار نظام جمهوری اسلامی ایران خارج نخواهد شد" بدیهی است که مسئله فلسطین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همیشه از مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و از جایگاه ویژه ای در سیاست های کلی نظام برخوردار است. ایشان در یکی از بیاناتشان هشت دلیل را برای اصلی بودن مسئله فلسطین در دنیای سلام بیان می کنند که عبارتند از "اول این که یک کشور مسلمان از ملت آن، غصب و به بیگانگانی که از کشورهای گوناگون گردآوری شده و جامعه‌ای جعلی و موزائیکی تشکیل داده‌اند، سپرده شده است.دوم این که این حادثه‌ی بی‌سابقه در تاریخ، با کشتار و جنایت و ظلم و اهانت مستمر انجام گرفته است.سوم آن که قبله‌ی اول مسلمانان و بسیاری از مراکز محترم دینی که در این کشور قرار دارد، به تخریب و توهین و زوال تهدید شده است.چهارم آن که این دولت و جامعه‌ی جعلی در حساسترین نقطه‌ی جهان اسلام، از آغاز تاکنون، نقش یک پایگاه نظامی و امنیتی و سیاسی را برای دولتهای استکباری بازی کرده و محور غرب استعماری که به علل گوناگون، دشمن اتحاد و اعتلاء و پیشرفت کشورهای اسلامی است، از آن همواره چون خنجری در پهلوی امت اسلامی استفاده کرده است.پنجم آن که صهیونیسم که خطر اخلاقی و سیاسی و اقتصادی بزرگی برای جامعه‌ی بشری است، این جای پا را وسیله‌ای و نقطه‌ی اتکائی برای گسترش نفوذ و سلطه‌ی خود در جهان قرار داده است.نکات دیگری را هم میتوان بر اینها افزود: هزینه‌ی مالی و انسانیِ سنگینی که کشورهای اسلامی تاکنون پرداخته‌اند. اشتغال ذهنی دولتها و ملتهای مسلمان. رنج میلیونها آواره‌ی فلسطینی، که بسیاری از آنان پس از شش دهه هنوز در اردوگاه‌ها زندگی میکنند. انقطاع تاریخ یک کانون مهمِ تمدنی در جهان اسلام و الی غیر ذلک.9/7/1390

2- اخیرا مسولین و برخی از رسانه ها بحث صلح امام حسن(ع) را مطرح کرده اند و از این ماجرا برای توجیه رابطه با آمریکا و لزوم عقب نشینی ایران در مذاکرات هسته ای استفاده کرده اند.آنچه که در این خصوص باید عرض کرد این است که حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی روز قدس نشان از تشخیص صائب، عمق بالای معرفت سیاسی مردم و روحیه جهاد و شهادت طلبی است که این خصایص وجه تمایز مردم ایران با مردم زمان امام حسن می باشد.در حقیقت آنچه که باعث شد صلح بر امام حسن(ع) تحمیل شود نه مکر معاویه بلکه بی بصیرتی،نفاق گسترده مردم و راحت طلبی آنها بود. هنگامی که معاویه بن ابی‌سفیان به امام حسن (ع) پیشنهاد صلح داد، آن حضرت در خطبه‌ای، پیشنهاد معاویه را به اطلاع لشکر خود رسانید و خاطر نشان کرد: «آگاه باشید، معاویه ما را به امری فرا می‌خواند که نه عزت ما در آن است و نه مطابق با انصاف است. اگر دارای روحیه شهادت‌طلبی هستید، درخواستش را رد کنیم و دست به شمشیر ببریم تا خداوند سبحان میان ما حکم کند، ولی اگر زندگی دنیا را می‌طلبید، خواسته‌اش اجابت کرده و رضایت شما را فراهم کنیم» هنگامی که کلام امام(ع) به این جا رسید: مردم از هر سو فریاد برآوردند «البقیه،  البقیه ما زندگی و بقای دنیایی را می‌خواهیم» با این سخن آنها، صلح بر امام(ع) تحمیل شد و پس از آن امام از آن جماعت سست عنصر کناره گرفت.

3- وجه تشابه مراسم تشیع شهدای غواص و راهپیمایی روز قدس، شعارهای صریح و معنادار مردم در این برهه زمانی است ؛"مرگ برآمریکا"،"مرگ براسرائیل"،"هیهات من الذله"،"آمریکا شیطان بزرگ"،"مارا از تحریم نترسانید مافرزندان رمضان هستیم" و... این استکبارستیزی و یا به عبارتی بهتر آمریکا ستیزی  در حالی صورت گرفت که فرزندان انقلاب کیلومترها آن طرف تر مشغول مذاکره با آمریکا بودند. در حقیقت شعارهای روزتشیع شهدای غواص وروزقدس آبی بود برروی آتش،چرا که ذوق ذگان مذاکره با آمریکا خوشحال بودند از اینکه بالاخره تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شد و ایران و آمریکا به توافق خواهندرسید و ایرانِ پسامذاکره و تحریم ،ایرانِ مدینه فاضله خواهد بود! وبه خیال خام خود اینگونه پنداشتند که مردم هم دست از شعار مرگ برآمریکا برداشته اند و بی صبرانه منتظر دست نوازش آمریکا بر روی سرشان هستند. ولی در روز قدس مردم انقلابی و همیشه در صحنه ایران مشت محکمی بر دهان آمریکا زدند و به آمریکا و ذوب شدگان در آمریکا ثابت کردند که شعار "مرگ برآمریکا" را همچنان زنده نگه داشته اند و این شعار با گوشت و خون ایشان عجین شده است. 

 

  • ۹۴/۰۴/۲۲
  • احمدرضا رحیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی